Gratis BPM berekenen
Iedereen die een auto importeert heeft te maken met ‘rest BPM’ of invoerbelasting. Dit is in feite het restant aan BPM (de aanschafbelasting op personenauto’s) die je had betaald als de auto nieuw in Nederland was aangeschaft. Helaas is het niet anders dan dat je te maken krijgt met rest BPM bij de invoer van een occasion, maar gelukkig wordt deze invoerbelasting steeds lager naarmate een importauto ouder is vanwege de afschrijving. Vandaar dat oudere occasions populair zijn om te importeren, helemaal als het een zogenaamde youngtimer is. Maar zelfs als dit niet zo is, dan is het betalen van rest BPM nog steeds goedkoper dan de aanschaf van een vergelijkbare auto in Nederland.
Vergelijk deze prijzen maar eens: links een Duitse BMW 520i, rechts een vergelijkbare auto in Nederland. Het verschil is ruim 10.000 euro!
Uiteraard wil je wel weten waar je aan toe bent, en daarom hebben we een handige BPM calculator ontwikkeld om de rest BPM te berekenen. De tool maakt op basis van een aantal gegevens de berekening van de invoerbelasting. De gegevens die hiervoor nodig zijn, zijn de CO2 uitstoot van de auto, de catalogusprijs, de prijs van evt. accessoires en de fijnstofuitstoot. Het berekenen van de rest BPM is op deze manier een peuleschil, en een goede indicatie van het bedrag dat je bij import van een auto zou moeten betalen.
Weten wat een auto in Duitsland u kost?
Binnen een handomdraai weet u wat uw ideale auto kost. Gebruik hiervoor het zoekmenu rechtsboven de startpagina. Zoek de ideale auto op Mobile.de of Autoscout.de. Plak de URL en ontvang binnen enkele minuten gratis de BPM berekening inclusief importwaarde.
Waar moet u op letten?
De rest BPM berekening is afhankelijk van veel factoren. Veel mensen zullen wellicht schrikken van het bedrag dat uit de berekening komt, maar desondanks loont het toch vaak de moeite om een auto uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren. De reden hiervan is dat de prijzen van gebruikte auto’s vaak veel lager zijn dan in Nederland. Om nog even terug te komen op de youngtimers: vooral in deze categorie zijn de verschillen enorm. In Nederland is het heel normaal dat er € 10.000,- wordt gevraagd voor bijvoorbeeld een BMW 5-serie met een 100.000 km op de teller. Want dankzij de youngtimer-regeling voor ondernemers betaal je BPM over de marktwaarde en niet over de nieuwprijs. Dat scheelt duizenden euro’s, maar autoverkopers weten dat ook, ze merken dat de vraag stijgt en verhogen de verkoopprijzen.
In het buitenland kennen ze die regeling niet en dat is de reden waarom de rest BPM berekening een stuk gunstiger uitpakt. Je profiteert eigenlijk drie keer bij de import van een gebruikte auto uit bijvoorbeeld Duitsland: van een lagere aanschafprijs, een lagere rest BPM en minder zakelijke bijtelling. Wie wil dat nou niet?
Meer weten? Bel ons: 053-7118877
Terug naar overzicht